Spanish impressions. Een veelzijdige expositie waarin we werken van ‘onze kunstenaars’ Lidia Masllorens, Ripollés en Conbulius met elkaar in dialoog laten gaan. Werken die in Spanje zijn ontstaan die elkaar visueel versterken door hun diversiteit, met de Spaanse Muze als gemene deler.
Foto team: Harry Heuts voor Chapeau Magazine, februari 2024
Het werd een samenspel tussen de indringende portretten van Lidia Masllorens, de imposante bronzen van Ripollés en de originele materiedrukken van Conbulius.
Lidia Masllorens, die woont en werkt in de buurt van Barcelona, creëert monumentale portretten meestal van jonge, moderne vrouwen. Haar werken verschaffen de toeschouwer een vluchtige maar intense blik op het complexe binnenleven van haar subjecten. Haar portretten schildert ze met schrijfinkt en bleekwater. Eenmaal geabsorbeerd in krantenpapier drukt zij ze af als hoogwaardige giclees. De afdrukken worden door haar uniek beschilderd met vlot uitgevoerde streken, waarin elke lijn raak moet zijn. Door de gekleurde vegen over het blad, geschilderd in acrylverf, komen de portretten als het ware tot leven. De dynamische werken van Masllorens zijn indringend, maar nooit ópdringend; ze zijn tijdloos en buitengewoon contemporain.
In het kleine gehucht Mas de Flors aan de voet van de bergen, waar Ripollés al decennia middels zelfontwikkelde technieken aan zijn oeuvre werkt, raakte Conbulius geïnspireerd door met name het fantastisch mooie papier van de Spaanse meester en de mogelijkheden van de hydraulische pers. In het creatieve proces koos hij zijn eigen materialen zoals zware metalen kettingen, glas en takken van de olijfboom. Onder de gigantische druk van de industriële pers ontstaan zijn Spanish impressions, door genoemde materialen met welhaaast vernietigende kracht in het ontvankelijke papier te persen. Simpele en tot de verbeelding sprekende sporen in een wit landschap.
Het kunstzinnig oeuvre van Ripollés is uniek in veelzijdigheid en artistieke kwaliteit. Naast schilderijen en prenten maakt hij beelden in glas, ijzer, polyester en brons. De oorsprong van de getoonde bronzen sculpturen is tweeërlei: óf hij heeft ze met zijn vaardige handen in ronde vrolijke vormen uit was geboetseerd óf ze zijn weerbarstig gelast uit stukken schrootijzer. Onder zijn meesterlijk oog worden ze dan in het edele materiaal brons gegoten, afgewerkt en gepatineerd: klaar voor de eeuwigheid. De internationaal vermaarde kunstenaar, inmiddels 91 jaar oud, werd beroemd met zijn schijnbaar eenvoudige vormentaal, die appelleert aan positieve gevoelens die zijn onuitputtelijke Joie de Vivre uitdrukken. Sprekend voorbeeld is zijn bijna twaalf meter hoge beeld Viva La Vida dat hij in 2017 in Kerkrade voor de Rodahal plaatste.
De expositie is te zien vanaf zaterdag 9 maart.
Tijdens TEFAF is de galerie elke dag open van 12 - 17 uur.
Op zondag 17 maart organiseren wij vanaf 15 uur een feestelijk moment waarbij wij graag samen met u het glas heffen. U bent van harte welkom! Namens ons team, Paloma García en Peter Post